گزارش تراز آزمایشی

گزارش تراز آزمایشی، نکات مهم و کاربردی در تهیه آن

برای تهیه گزارش تراز آزمایشی عموماً در پایان هر ماه لیستی از نام و مانده حسابهای دفتر کل برای آزمودن توازن مانده حسابهای دفتر کل به کار گرفته میشود که رعایت نکات کاربردی و مفید زیر برای تهیه گزارش تراز آزمایشی الزامی ست.

نکات مهم برای تدوین گزارش تراز آزمایشی

  1. گزارش تراز آزمایشی، گزارشی است که طی آن عملکرد ثبت اسناد بر اساس حسابداری دوبل با آن چک شده و صحت عملکرد حسابداران را نشان می دهد (باید جمع ستونهای بدهکار و بستانکار جفت در هر ستون از گزارش برابر باشند)بنابراین اگر در حسابداری سنتی تراز آزمایشی ناتراز باشد نشان از عملکرد نادرست و گزارش اشتباه و یا ثبتهای اشتباه مالی و ورود سندهای ناتراز به مجموعه است.

  2. این گزارش معادل تراز نامه شرکت بعلاوه گزارش سود و زیان می باشد (در دو ستون آخر) و در صورت بسته شدن تمامی حسابهای موقت معادل تراز نامه می باشد.

  3. تراز آزمایشی بر دو اساس نمایش داده می شود  (تراز بر اساس سند های ثبت شده در محدوده تاریخی دلخواه یا سندهای ثبت شده و ثبت نشده در محدوده زمانی دلخواه)

  4. تراز در فرم های دو و چهار و شش و هشت ستونی نمایش داده می شود دو ستون انتهایی تراز (مانده بد وبس در انتهای دوره) در تمامی انواع تراز آزمایشی یکسان است.

  5. اگر در تراز آزمایشی مانده دو ستون اول گزارش درست نباشد حالتی است که یک یا چند سند متعلق به این دوره مالی داریم که تاریخ سندشان قبل از ابتدای دوره مالی می باشد و در تراز آزمایشی نمایش داده می شوند(کاربر محدوده تاریخی را در تعریف محدوده دوره مالی تغییر داده ولی سندهای این محدوده را جابجا نکرده است)

  6. در تراز آزمایشی درنظر باید گرفت که تراز زیر مجموعه های یک حساب کل یا یک حساب معین از لحاظ علم حسابداری  تراز نیستند (گردش بدهکار و بستانکارشان مساوی نیست) و گزارشی از مانده و گردش این حسابها هستند.

  7. گزارش تراز دو ستونی از تاریخ D1 تا تاریخ D2 در واقع گزارش کلیه حساب هایی است که در تاریخ D2 دارای مانده هستند.

    شما میتوانید به منظور تهیه گزارش تراز آزمایشی با کارشناسان اندیشه تراز در تماس باشید

مالیات

تراز آزمايشیتراز نامه شرکتتهیه گزارش ترازدوره مالیگزارش ترازگزارش تراز آزمایشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع گفتگو
مشاوره آنلاین
سلام
چطور می تونم کمکتون کنم ؟